Thursday, February 22, 2007

Hur gör man slut med en vän?

Ni vet den gamla frågan 'Hur gör man slut med en vän?'. Jag tänkte spinna vidare på det lite men med en lite annan vinkel. Jag tror att det som många är rädda för i ett förhållande är att det ska ta slut och i ett vänskapsförhållande så är man rädd för att sluta vara vänner. Men det är ju bra mycket lättare att göra slut med en parner. Det är liksom bara att säga de tre magiska orden 'Jag gör slut'. Sen så är det slut, finito.

Det blir så definitivt med en partner. Allt blir så mycket mera allvarligt. Man är så jäkla rädda för att såra varandra. Och om det nu tar slut är det värsta beslutet sen om man ska bli tillsammans igen eller inte. Så är det ju inte med en vän. Om man glider ifrån varandra ett tag så gör det inget, man kan hitta tillbaka och det är inget mer med det. Men behöver inte analysera allt till dess minsta beståndsdel.

Jag vet inte riktigt vad det beror på men jag skulle kunna giss att sexet har en del i det. Jag vet inte ifall ni tänkt på det men om två personer väljer att bara ha sex med varandra skulle man ju kunna säga att de är tillsammans. Men on två som är tillsammans inte har sex med varandra utan med andra så rä det pratiskt taget inte tillsammans. Jag har väldigt svårt för att förlika mig med den annars hos många så självklara tanken att sexualitet = identiet. Sen när betyder det din kropp gör och vill mer än vad din hjärna gör och vill?

Jag vet att vissa tankar är insnöade och väldigt väldigt oproblematiserade men man kan inte ha vattentäta teorier jämnt. Ibland vill man bara tänka lite utan att komma fram till ett svar.

No comments: