Tuesday, September 11, 2007

16-årig med hög promille

Jag har full förståelse för barn och ungdomar som ljuger för sina föräldrar. Det är helt ok att ljuga för att skydda sig själv eller andra, för när det kommer till föräldrar så lär sig barn ganska snabbt att oavsett vad deras föräldrar säger så är de inte opartiskt inställda till saker och ting.

Därför kan jag verkligen förstå att den 16-åriga tjejen ljuger för sin mamma och säger att hon trodde att hon bara drack vin. Men att dn.se skriver en seriös artikel bserat på fakta som helt uppenbart är fiktiv övergår mitt förstånd.

Alla 16-åringar vet att det tar en smärre evighet att bli full på vin och, jag hatar att vara den som säger det men, att bli full var tjejernas avsikt. Och det lyckades de verkligen med.

Det här handlar inte om nollning eller ens om hur de kunde få tag i alkoholen. Nej, enligt mig handlar allt detta om att det kanske äntligen är dags att någon tar en titt på ungdomars känsloliv och försöker att angripa problemet från roten. Det sups för att det mås dåligt, är det en ekvation som är så omöljig att förstå? Någon aktion krävs för (tro mig jag vet) om ungdomar kunde och hade en anledning skulle de dricka jämt, och det vill vi väl inte?

1 comment:

Anonymous said...

Hörru ditt pucko!
Det var en Nollning, det är inget som helst tvivel om det! Vi vet alla vad som sker på dessa tillställningar. Att försöka förneka det är att leka struts och stoppa huvudet i sanden.
Dottern hade bjudits på "hemmagjort vin" vilket lika gärna kunde ha varit någon form av bål. Någon som har druckit bål vet att det inte smakar sprit utan sött och gott. Att sedan under påtryckningar av äldre bli hetsad att dricka resulterade i det här fallet att hon på under en timme kom upp i 3.64 promille. Visst hon ville säker bli onykter men inte till den här graden.

Att inte skriva en artikel om nollning och att inte försöka förebygga att fler råkar ut för samma sak vore för jäkligt.
Är man 16 är man lättpåverkad av grupptryck, är man äldre är det väldigt lätt att trycka osv.

Jag har sett och varit med och blivit utsatt. Dricker du inte blir du hånad, mobbad, det skriks på dig och folk kallar dig för en massa otrevliga saker.

Så försök inte skylla på något annat en nollningen i det här fallet!!

/nisse